![]() |
![]() |
Het ontstaan van relatiegeschenken
Vandaag de dag zal er niemand meer zijn die raar opkijkt als hij een paar bedrukte pennen in zijn hand gedrukt krijgt als hij op een beurs of evenement loopt waar veel bedrijven aanwezig zijn. Heb jij je wel eens afgevraagd hoe deze trend van het weggeven van relatiegeschenken eigenlijk ontstaan is? Om daar een goed antwoord op te kunnen geven kunnen we ons eerst afvragen waarom bedrijven eigenlijk relatiegeschenken weggeven.
Redenen waarom bedrijven relatiegeschenken weggevenEigenlijk zijn er een aantal redenen waarom bedrijven relatiegeschenken weggeven aan hun klanten en relaties:
|
![]() |
Het beïnvloeden van je klanten met behulp van relatiegeschenkenMensen beïnvloeden, dat is de reden dat men al in de prehistorie "relatiegeschenken" gaf, al werd het toen waarschijnlijk nog niet zo genoemd. De grotbewoners gaven dan een cadeau aan het stamhoofd om bij deze in de gunst te komen. Eigenlijk precies wat bedrijven trachten te bereiken met het geven van relatiegeschenken aan (potentiële) klanten dus. Het zou nog vele jaren duren voor er echt gesproken werd over relatiegeschenken. Algemeen aangenomen wordt dat deze voor het eerst commercieel ingezet werden in het jaar 1789 bij de inauguratie van George Washington. Deze verspreidde toen campagne-buttons. In de 19e eeuw was er vervolgens wel wat sprake van een ongeorganiseerde vorm van productie van relatiegeschenken in de vorm van linialen en kalenders, maar echt serieus was dit nog niet te noemen. |
Jasper Meeks, een drukker uit Ohio wordt echt gezien als één van de grondleggers van relatiegeschenken toen hij een lokale boekenwinkel overtuigde om bij gekochte boeken ook tassen weg te geven met hun winkelnaam er op aan de scholen in de buurt. Dit was al snel een succes waardoor hij ook in andere artikelen zoals schorten, caps en kalenders ging handelen. Dit leidde er uiteindelijk toe dat in 1904 door 12 fabrikanten de eerste branche-vereniging werd opgericht, iets wat later is uitgemond in de Promotional Products Association International (PPAI), die ook tegenwoordig nog actief is en ruim 7500 leden heeft.
De hedendaagse ontwikkelingenHelaas is niet precies bekend wanneer de eerste serieuze handel in relatiegeschenken in Nederland ontstond, maar het moge duidelijk zijn dat relatiegeschenken bij veel bedrijven een belangrijke plek innemen in de marketingmix en dat honderden bedrijven zich bezig houden met de verkoop van relatiegeschenken. De technieken en producten die daarbij gebruikt worden vernieuwen zich continu. Bedrukken gebeurt tegenwoordig steeds meer digitaal of via een lasergraveringen en het is ook vaker mogelijk om kleine oplages te bedrukken of te laten graveren. Digitale relatiegeschenken als USB-sticks en speakers zijn daarnaast ook niet meer weg te denken uit de promotionele markt. Daarnaast is Virtual Reality ook steeds meer in opkomst. |
![]() |
Het moge dus duidelijk zijn dat de effecten van relatiegeschenken nog lang niet uitgewerkt zijn en dat bedrijven steeds meer zoeken naar een nieuw en origineel relatiegeschenk om zich te onderscheiden. Wij proberen constant in te schatten hoe de relatiegeschenken-branche zich zal ontwikkelen. En wat voor relatiegeschenken mensen interessant vinden om te ontvangen. Bekijk dus snel ons grote assortiment giveaways en gifts en zoek iets uit dat jouw merk zal ondersteunen!