Klantenbeoordeling
(4.68/5.00)

Direct hulp nodig bij uw bestelling?

sc 0 0,00

 

Het ontstaan van relatiegeschenken

Vandaag de dag zal er niemand meer zijn die raar opkijkt als hij een paar bedrukte pennen in zijn hand gedrukt krijgt als hij op een beurs of evenement loopt waar veel bedrijven aanwezig zijn. Heb jij je wel eens afgevraagd hoe deze trend van het weggeven van relatiegeschenken eigenlijk ontstaan is? Om daar een goed antwoord op te kunnen geven kunnen we ons eerst afvragen waarom bedrijven eigenlijk relatiegeschenken weggeven.

Redenen waarom bedrijven relatiegeschenken weggeven

Eigenlijk zijn er een aantal redenen waarom bedrijven relatiegeschenken weggeven aan hun klanten en relaties:

  • Om klanten en relaties te bedanken voor de samenwerking;
  • Om de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten;
  • Het beïnvloeden van (potentiële) klanten om te kiezen voor jouw bedrijf i.p.v. voor de concurrent;
  • Het is een vorm van reclame die lang blijft hangen: een pen blijft lang op een bureau liggen, terwijl een advertentie in een tijdschrift al na een week (of hooguit een maand) nooit meer bekeken wordt;
  • De concurrentie doet het ook;
  • Qua kosten-effectiviteit zeer interessant gezien de contactmomenten;
  • Al deze bovenstaande redenen dienen indirect ook weer een hoger doel, namelijk: het versterken van het imago van het bedrijf.
Historisch relatiegeschenk

Het beïnvloeden van je klanten met behulp van relatiegeschenken

Mensen beïnvloeden, dat is de reden dat men al in de prehistorie "relatiegeschenken" gaf, al werd het toen waarschijnlijk nog niet zo genoemd. De grotbewoners gaven dan een cadeau aan het stamhoofd om bij deze in de gunst te komen. Eigenlijk precies wat bedrijven trachten te bereiken met het geven van relatiegeschenken aan (potentiële) klanten dus.

Het zou nog vele jaren duren voor er echt gesproken werd over relatiegeschenken. Algemeen aangenomen wordt dat deze voor het eerst commercieel ingezet werden in het jaar 1789 bij de inauguratie van George Washington. Deze verspreidde toen campagne-buttons. In de 19e eeuw was er vervolgens wel wat sprake van een ongeorganiseerde vorm van productie van relatiegeschenken in de vorm van linialen en kalenders, maar echt serieus was dit nog niet te noemen.

Jasper Meeks, een drukker uit Ohio wordt echt gezien als één van de grondleggers van relatiegeschenken toen hij een lokale boekenwinkel overtuigde om bij gekochte boeken ook tassen weg te geven met hun winkelnaam er op aan de scholen in de buurt. Dit was al snel een succes waardoor hij ook in andere artikelen zoals schorten, caps en kalenders ging handelen. Dit leidde er uiteindelijk toe dat in 1904  door 12 fabrikanten de eerste branche-vereniging werd opgericht, iets wat later is uitgemond in de Promotional Products Association International (PPAI), die ook tegenwoordig nog actief is en ruim 7500 leden heeft.

De hedendaagse ontwikkelingen

Helaas is niet precies bekend wanneer de eerste serieuze handel in relatiegeschenken in Nederland ontstond, maar het moge duidelijk zijn dat relatiegeschenken bij veel bedrijven een belangrijke plek innemen in de marketingmix en dat honderden bedrijven zich bezig houden met de verkoop van relatiegeschenken.

De technieken en producten die daarbij gebruikt worden vernieuwen zich continu. Bedrukken gebeurt tegenwoordig steeds meer digitaal of via een lasergraveringen en het is ook vaker mogelijk om kleine oplages te bedrukken of te laten graveren. Digitale relatiegeschenken als USB-sticks en speakers zijn daarnaast ook niet meer weg te denken uit de promotionele markt. Daarnaast is Virtual Reality ook steeds meer in opkomst.

Virtual Reality Glasses met logo

Het moge dus duidelijk zijn dat de effecten van relatiegeschenken nog lang niet uitgewerkt zijn en dat bedrijven steeds meer zoeken naar een nieuw en origineel relatiegeschenk om zich te onderscheiden. Wij proberen constant in te schatten hoe de relatiegeschenken-branche zich zal ontwikkelen. En wat voor relatiegeschenken mensen interessant vinden om te ontvangen. Bekijk dus snel ons grote assortiment giveaways en gifts en zoek iets uit dat jouw merk zal ondersteunen!

Cookiebar

HMMM... COOKIES!

Onze website maakt gebruik van cookies. Zo gebruiken wij noodzakelijke cookies om de website functioneel te houden. Daarnaast gebruiken we cookies om het verkeer op onze website te analyseren en om content te personaliseren. Op deze manier optimialiseren we de gebruikerservaring op onze website.

Door op 'Aanpassen' te klikken, leest u meer over de specifieke soorten cookies en kunt u uw voorkeuren aanpassen. Door op 'Alle cookies toestaan' te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van alle cookies. Meer informatie over ons cookiebeleid leest u hier.

Cookies aanpassen

Noodzakelijke cookies zijn nodig om de website functioneel te houden. Deze cookies zorgen er onder andere voor dat u afbeeldingen kunt bekijken, kunt inloggen en kunt bestellen. Zonder deze cookies is dit niet mogelijk
Door analytische cookies te verzamelen bedrijpen wij beter hoe onze website wordt gebruikt. Met deze gegevens kunnen wij onze website aanpassen voor een optimale gebruikerservaring. Het verzamelen van deze gegevens wordt anoniem gedaan.
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen op de verschillende pagina's die worden bezocht. Het doel hiervan is om relevantie informatie en advertenties te tonen aan deze gebruikers.
Aanpassen
Alle cookies toestaan
Selectie toestaan