Het verschil tussen relatiegeschenken, giveaways & premiums
Wilt u uw verkopen doen stijgen? Naamsbekendheid vergroten? Of wilt u liever uw klantrelaties versterken? Wat uw doel ook is, met behulp van relatiegeschenken, giveaways, premiums en incentives kunt u ze behalen. Wist u dat relatiegeschenken en promotieartikelen een veel hogere Return on Investment (ROI) geven dan een radio- of zelfs een TV commercial? Daarom leggen wij graag uit welk middel u kunt inzetten om uw doelen te behalen. We geven ook nog een paar handige tips, lees dus snel verder!
1. Relatiegeschenken
Wist u dat het vijf keer zo veel kost om een nieuw klant aan te trekken dan om een bestaande klant te behouden? Een goede reden dus om bestaande relaties verder uit te bouwen of te verstevigen. Behalve voor uw klanten kan een relatiegeschenk ook voor toeleveranciers of uw eigen werknemers zijn. Kort gezegd zijn relatiegeschenken gepersonaliseerde cadeaus om de relatie tussen twee partijen te versterken. Of om een nieuwe relatie meteen goed te beginnen. Met een passend relatiegeschenk toont uw waardering voor die relatie.
Net als bij een verjaardagscadeau is het belangrijk goed na te denken welk cadeau u aan wie geeft. Hoe persoonlijker en toepasselijker het cadeau is, hoe positiever het door de ontvanger ervaren zal worden. Zo kunt u met een voordelig, maar goed bedacht relatiegeschenk soms beter scoren dan met een duur ondoordacht geschenk.
Verstandig is het ook om de relatiegeschenken te laten bedrukken met het logo van uw bedrijf. Zo maakt u het de ontvanger niet alleen gemakkelijk om te onthouden van wie het cadeau ook al weer kwam, u maakt het ook meteen persoonlijk.
Bij het doen van een gift gaat het niet zozeer om de inhoud van de gift zelf, maar om de ‘geest’ erachter, de symbolische betekenis, de achterliggende bedoelingen en gevoelens van de gever - Marcel Mauss, 1923
2. Giveaways
Giveaways, ook wel handouts of weggevertjes zijn goedkope bedrukte artikelen die weggeven worden om de naamsbekendheid te vergroten. Giveaways worden vaak ingezet beurzen, congressen of andere evenementen. Gebruik ze om de naamsbekendheid van uw merk te vergroten. Ook komen ze goed van pas om het ijs te breken voor een goed gesprek op de beurs, of juist om na een goed gesprek nog een persoonlijk aandenken mee te geven.
Een bruikbare giveaway zoals een pen, blijft gemiddeld drie jaar in gebruik. Dat is dus drie jaar lang brand exposure voor de prijs van één pen!
3. Premiums
Premiums zijn artikelen die u als extraatje verbind aan de aanschaf van uw hoofdproduct met als doel het beïnvloeden van het consumentengedrag. Goede voorbeelden hiervan zijn een luxe bierglas bij een sixpack (speciaal)bier of flippo’s in een zak chips. Maar ook duurdere producten, bijvoorbeeld een koptelefoon bij aanschaf van een smartphone. Door middel van een goed bedachte premium kunt u een consument net over de streep trekken voor uw product te kiezen! Let goed op, want een té dure premium kan voor de klant overkomen als een sigaar uit eigen doos. Kies daarom, net als bij een relatiegeschenk, niet voor een zo duur mogelijk artikel, maar voor een artikel dat waarde biedt voor uw doelgroep! Premiums en incentives worden nog vaak met elkaar verward, maar er is een verschil.
4. Incentives
Een incentive lijkt in de basis erg op een premium, behalve dat een incentive als doel heeft de consument te prikkelen om méér te kopen. De betekenis van het Engelse woord “incentive” kan in het Nederlands vertaald worden als een “prikkel” of “stimulerende factor”. Incentives zijn altijd gekoppeld aan een (klant)actie, zoals bijvoorbeeld het bestellen van een x aantal producten. “Koop nu 12 flessen frisdrank en ontvang een zomerse beachtowel” is een voorbeeld waarbij de consument aangespoord wordt meerdere verpakkingen te kopen. Hierbij wordt niet altijd direct een financiele winst te behalen. Wel bindt u consumenten aan uw merk door ze uw producten te laten gebruiken, en uw merk mee naar het strand te nemen!
Ook het weggeven van een kleinigheidje wanneer een websitebezoeker zich inschrijft voor uw nieuwsbrief valt onder incentives. Zo kunt u bij ons een presentje verwachten bij het achterlaten van een goed onderbouwde review!
Of u nou voor meer naamsbekendheid of een hechtere relatie met uw bestaande klanten gaat , voor iedere situatie is er een passende gift. Heeft u zelf al een goed idee of bent u op zoek naar iemand die met u meedenkt? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.