Klantenbeoordeling
(5.00/5.00)

Is uw bedrijf toe aan een nieuwe huisstijl?

Vaak is er bij de start van een bedrijf goed nagedacht over de huisstijl en het bedrijfslogo. Toch kan het voor komen dat u in de loop van de jaren toch niet zo tevreden bent over het logo waarvan u in eerste instantie nog dacht dat het perfect paste bij uw bedrijf en diensten of producten. Dit kan natuurlijk komen omdat de mogelijkheden in de grafische sector nog niet zo uitgebreid waren als nu, maar het kan ook voorkomen dat u nu pas inziet dat jouw logo niet zo goed past bij uw bedrijf als u in eerste instantie dacht..

Ook wij, BudgetGift.nl, hebben ons logo een redesign gegeven omdat we vonden dat ons 'oude logo' niet meer van deze tijd was en een frissere en modernere uitstraling wilden. 
Dit is het resultaat:

Oud BudgetGift logo Nieuw BudgetGift logo
Oud BudgetGift logo Nieuw/huidig BudgetGift logo

 

Ik stuitte onlangs op een oud artikel waarin een aantal kenmerken van de logo's van grote bekende bedrijven ter wereld met elkaar vergeleken werden. Er bleken opvallend veel overeenkomsten te zijn tussen de verschillende logo's, maar wat zegt ons dit?

Hoe het ideale logo opgebouwd is

Als deze bedrijven hebben er waarschijnlijk goed nagedacht over wat voor gevoel hun logo op zou roepen bij consumenten. Een aantal factoren is dan ook van belang wanneer je het besluit neemt tot een herontwerp van je logo:

  • Hou er rekening mee dat je huidige naamsbekendheid gekoppeld is aan je huidige bedrijfslogo. Een heel ander ontwerp kan er voor zorgen dat mensen die jouw merk (en logo) eerst nog waardeerden, het nu niet meer zullen doen. Wees dus voorzichtig met verandering als je niet zeker weet of het een verbetering is! Deze factor weegt niet voor ieder soort bedrijf even zwaar. Als je een kledingmerk bent zullen mensen meer waarde aan je logo hechten dan wanneer je een afvalverwerkingsbedrijf bent.
  • Less is more, ofwel, hou het simpel. In het artikel bleek ook al dat veel logo's bestonden uit rechthoeken, simpele lettertypes, weinig kleuren en niet veel meer dan de bedrijfsnaam. Dit is niet voor niets! Wil je dat mensen je bedrijf onthouden dan moet je er dus voor zorgen dat ze vooral je bedrijfsnaam zien.
  • Een eenvoudig logo is op de lange duur goedkoper! Als je besluit om je logo te redesignen dan zal dit waarschijnlijk niet goedkoop zijn. Er moet wellicht een reclamebureau aan te pas komen om het logo te ontwerpen en alle huidige reclame-uitingen met het oude logo moeten vervangen worden. Op de lange termijn kun je echter veel geld besparen door een eenvoudig logo te nemen. Wist je bijvoorbeeld dat het bedrukken van relatiegeschenken vaak goedkoper is als je dit laat doen in 1 kleur opdruk i.p.v. een opdruk in meerdere kleuren?
  • Let goed op dat je tekst omzet naar lettercontouren en welke PMS-kleuren je gebruikt, dit voorkomt problemen als je later je logo wilt laten drukken op promotiemateriaal.

Wat andere bedrijven veranderden aan hun logo

Veel van de grote bedrijven uit het stukje hierboven hebben in de afgelopen jaren meermaals een logo verandering ondergaan, dus het is geen slecht idee om ook eens kritisch na te gaan of je huidige logo nog wel voldoet. Mocht je willen weten wat de grote bedrijven in de loop der jaren wijzigden aan hun logo? Bekijk dan onderstaande afbeelding of je kan hier eens een kijkje nemen. Wat denk jij, is een logo verandering zinnig? Of maakt het weinig verschil? Graag nodigen we je uit om ook je mening te geven op onze Facebook-pagina of ons te volgen via Twitter!

evolutie logo's in de loop der jaren

Is het gelukt met het redesignen van jouw logo? Vergeet dan niet bijvoorbeeld pennen en notitieboekjes te bestellen met het nieuwe logo.

Op onze website maken wij, en derde partijen, gebruik van cookies. Dit, om de diverse functionaliteiten op deze website mogelijk te maken en om inzicht te verkrijgen in het

bezoekersgedrag op onze website. Door verder te klikken op onze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies zoals omschreven op onze uitleg pagina.

deze melding sluiten