Klantenbeoordeling
(4.69/5.00)

Direct hulp nodig bij uw bestelling?

sc 0 0,00

 

Een multi-inzetbaar logo ontwerpen

Daar gaat u dan: uw eigen onderneming! In het begin moet er veel geregeld worden en één van die zaken is het logo. Hoe pakt u dat aan en waar moet u rekening mee houden? In deze blog helpt onze grafische expert Barbara u een eindje op weg met een aantal handige tips.

 

Kleuren

Kleuren zijn heel belangrijk voor de herkenbaarheid van een logo en daarmee dus voor de huisstijl. Kies kleuren die passen bij wat u wil uitstralen met uw bedrijf, maar maak het niet té bont. Vaak kan het al voldoende zijn om met één of twee kleuren een sterke herkenbaarheid neer te zetten.

Uw logo moet gezien worden, dus u zal moeten bedenken welke verschillende reclame-uitingen u wilt inzetten. Naast de vele digitale platforms die tegenwoordig beschikbaar zijn, moet u misschien ook de nodige fysieke middelen inzetten. Denk aan de belettering van uw pand, advertenties in bladen en het bedrukken van bedrijfskleding en relatiegeschenken. Dan is het goed om te weten dat de kosten voor deze uitingen vaak hoger liggen wanneer u meerdere kleuren laat drukken. In sommige gevallen kan het zijn dat drukken in meerdere kleuren zelfs helemaal niet mogelijk is. Zorg daarom dat u ook altijd een versie van het logo in één kleur beschikbaar hebt.

Verhoudingen en afmetingen

Wanneer u verschillende soorten reclame-uitingen gebruikt, heeft u ook te maken met verschillende vormen en afmetingen van de oppervlakken waarop uw logo te zien zal zijn. Laat u het logo drukken op sponsorborden langs de velden van de plaatselijke sportclub, dan heeft u een groot, langwerpig vlak tot uw beschikking. Komt het logo op bijv. een koffiekopje, dan heeft u een relatief klein, vaak (ongeveer) vierkant drukformaat.

Daarom is het belangrijk dat u zorgt dat u een logo ontwerpt dat op verschillende afmetingen mooi en duidelijk tot zijn recht komt. Heeft uw bedrijf een lange naam? Dan past dat waarschijnlijk prachtig op zo’n sponsorbord, maar op het koffiekopje wordt het erg krap, met als gevolg dat de tekst niet meer leesbaar is. Dit kan opgelost worden door een extra versie van uw logo te maken waarbij woorden onder elkaar staan in plaats van naast elkaar, of misschien kunt u van de woorden in uw bedrijfsnaam een afkorting maken. Of is misschien alleen de eerste letter van uw logo al herkenbaar genoeg?

 
 

Tekst in het logo

De tekst in het logo is belangrijk. Om te beginnen staat daar de naam van het bedrijf. Daarna volgt er wellicht nog een slogan of een subtekst die duidelijk maakt wat het bedrijf doet. Dat moet natuurlijk door iedereen goed gelezen kunnen worden. Zorg daarom dat u gebruik maakt van een duidelijk leesbaar lettertype. Uiteraard kan het heel effectief zijn om een pakkend beeld-/tekst grapje aan uw logo toe te voegen, en een speels, ludiek lettertype kan een enorme eyecatcher zijn, maar wanneer door dat lettertype de naam niet meer te lezen is, dan slaat u helaas de plank mis.

Kies dus een lettertype dat ook op grote afstand, of op klein formaat, goed leesbaar zal zijn. Wanneer u gebruik maakt van een subtekst hoeft deze niet perse in hetzelfde lettertype als de bedrijfsnaam, maar zorg er wel voor dat de lettertypes mooi bij elkaar passen en gebruik niet te veel verschillende lettertypes. Bedenk ook of het wel nodig dat de subtekst bij het logo moet worden afgebeeld of dat die in sommige gevallen ook wel weggelaten kan worden. Dat maakt dat u flexibeler kunt zijn in uw keuzes.

 

Laat u inspireren!

Bent u niet heel creatief in het ontwerpen van een logo? Dan kan het natuurlijk geen kwaad om inspiratie op te doen door te kijken naar logo’s van anderen. Wat doen andere bedrijven in uw branche? Welke logo’s zijn bekend en waar zit bij hen de grootste kracht van herkenbaarheid?

Iets anders om rekening mee te houden, is dat het logo lang mee kan gaan. Natuurlijk wilt u met uw bedrijf zo hip en modern mogelijk zijn, maar veel designs die momenteel ‘helemaal hip’ zijn, kunnen over een paar jaar uitgemolken en hopeloos gedateerd zijn. Uiteraard is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om het logo tegen die tijd te restylen, maar pas dan op dat dat niet ten koste gaat van de herkenbaarheid. Uw klanten moeten u natuurlijk wel kunnen herkennen.

Kill your darlings

Zit u vol leuke ideeën voor een logo? Kunt u niet kiezen tussen ontwerp 1 en ontwerp 6, 7, 12 en 18? Misschien heeft u zich blindgestaard en ziet u door de bomen het bos even niet meer? Laat ook anderen (vrienden, familie, professionele ontwerpers) eens naar uw ideeën kijken. Frisse input van buitenaf kan soms nét even een andere kijk geven op het geheel. Dat kan soms betekenen dat u misschien wel een andere weg moet inslaan en een - in uw ogen - geweldig idee los moet laten. Dat is soms moeilijk, maar wanneer het uw bedrijf ten goede komt, is dat de beste keuze.

 

Aan de slag!

Hopelijk hebben we u met deze tips op weg kunnen helpen naar een mooi logo. Denk er ook aan dat het voor relatiegeschenken en drukwerk belangrijk is om een vectorbestand van het logo te hebben. Dit is doorgaans een .eps of .ai bestand. Meer informatie over het omzetten van een .JPG naar een vectorbestand? Lees dan eens dit blog door of laat uw .JPG bestand door ons omzetten.

 

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze blog?

Neem dan contact met ons op! 

Telefoonnummer: +31(0)570 54 44 70

 E-mailadres: info@budgetgift.nl

Op onze website maken wij, en derde partijen, gebruik van cookies. Dit, om de diverse functionaliteiten op deze website mogelijk te maken en om inzicht te verkrijgen in het

bezoekersgedrag op onze website. Door verder te klikken op onze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies zoals omschreven op onze uitleg pagina.

deze melding sluiten